Home » Blogs » December is Feestmaand

December is Feestmaand

Gepubliceerd op 13 december 2019 om 18:49

Steeds weer ziek.

 

Het is december! Een tijd van veel gezelligheid, feest en lekker eten. 

Maar een ook een tijd van (en zeker in Nederland) wisselvallig weer. Dan weer koud, dan weer warm. Regen, sneeuw, zon en winderig. 

 

In deze tijd van het jaar, waarin ons immuunsysteem toch al extra hard moet werken, is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Zodra de bewolking overdag de overhand krijgt daalt ons vitamine D gehalte. 

Ook ons voedingspatroon laat wat te wensen na. Met halloween, sint maarten, sinterklaas, kerst, kerstborrels en oud en nieuw in het verschiet wil een gezond voedingspatroon er ongetwijfeld nog wel eens bij inschieten. 

 

Super gezellig allemaal, lekker ook wellicht. Maar het zorgt ook voor de nodige stress om alle cadeau’s optijd binnen te halen, of die deadline voor de kerstvakantie. Daarnaast zijn er overal mooie lichtjes in de straten en muziek in het centrum. Dit zorgt voor extra prikkels en dus ook weer onbewust meer stress. Stress voor je lijf waar je zo op het eerst waarschijnlijk niet zo veel van merkt, omdat het allemaal zo gezellig is.

 

En dan wordt je ziek. Paracetamol gaat er in, verkouden, oorpijn, keelpijn, spierpijn en toch zo ontzettend moe. Je blijft maar aan het kwakkelen en helemaal topfit wordt je maar niet.

 

Wanneer we stress ervaren om welke reden dan ook, worden er door ons lichaam extra voedingsstoffen gevraagd. Maar ons eetpatroon zit vooral vol suikers en koolhydraten (wat overigens voor nog meer (on)nodige stress zorgt voor ons lijf). 

 

Het is dus ontzettend belangrijk om altijd, ook in deze tijden genoeg variatie in ons voedingspatroon te hebben die vol zit met voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. 

 

Zelf ben ik altijd gek op soep in deze maanden. Het is lekker warm, het is makkelijk en bijzonder voedzaam!

 

1 van mijn favoriete soepen is toch wel de broccolisoep en deze wil ik dan ook graag met je delen! 

 

Snipper en fruit een uitje.

Doe 500 gr broccoliroosjes in een pan, gevolgd door een liter bouillon met 1 à 2 bouillonblokjes en breng alles aan de kook.

Laat 10 tot 15 minuten koken en pureer daarna met een staafmixer of blender tot een gladde massa. Dat is makkelijk!

Serveer de soep in een bordje of kopje (optioneel) bestrooi met een handje gerookte zalm snippers.

 

Broccoli is een bron van o.a.:

Vitamine A, B, C, E en K

Mineralen; calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper

Vitamine A, C en E zijn de sterkste antioxidanten onder de vitaminen.

 

Verder is broccoli goed voor het geheugen. Het bevat een stofje waardoor je (wetenschappelijk bewezen) hersenen minder snel aftakelen. Goed om regelmatig te eten dus!

 

Ook bevat broccoli weinig calorieën waardoor je er extra veel kan eten.

Sulforafaan is een belangrijke stof die enzymen en antioxidanten activeert in onze immuuncellen. Deze immuuncellen zorgen ervoor dat vrije radicalen geen kans krijgen om hun vernietigende werk te doen.

 

Beschadigde cellen zijn één van de belangrijkste oorzaken van ziektes zoals: reuma, suikerziekte, kanker en ouderdomsaandoeningen, maar ook van een zwak immuunsysteem.

 

Naast broccoli vertragen ook bloemkool, spruiten en kool het verouderingsproces.





«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.